رشد سریع قزل آلا با انتخاب پیش مولدین مناسب

1397/12/14 10:08

رشد سریع قزل آلا با انتخاب پیش مولدین مناسب

عاملی که اغلب بر انتخاب مولد تاثیر می­گذارد سرعت رشد لارو ها یا بچه ماهیانی است که از آنها بدست  می­آیند. رشد سریع قزل آلا اهمیت بسیاری در انتخاب پیش مولد در بین پرورش­هندگان دارد. پرورش­هندگان معمولاً ماهیان با بیشترین مقدار  رشد را به عنوان پیش مولد انتخاب و نگهداری می­نمایند. علاوه بر رشد سریع قزل آلای مولد انتخابی ضریب تبدیل بالای غذای از نظر اقتصادی به اندازه سرعت رشد اهمیت دارد.
 انتخاب پیش مولدین آنطور که به نظر می­رسد کار ساده­ای نیست و باید بدقت کنترل شود. از طرفی، وقوع اشتباه در آن اجتناب ناپذیر است.  تنها  انتخاب ماهی بزرگ دلیل برای رشد سریع قزل آلا نیست. بزرگی ماهی تنها بدلیل رشد سریع قزل آلا نیست و عواملی همچون سن و شرایط محیطی و تغذیه مناسب تاثیرگذار است. بچه ماهیان حاصل از  تخمهای بزرگتر به نسبت بزرگتر از بچه ماهیهای به دست آمده از تفریخ تخمهای کوچکتر هستند. اندازه تخم حنماً به این معنی نیست که والدین آنها نیز از رشد سریعتری برخوردار بوده اند. این مساله ممکن است صرفا به این معنی باشد که والدین آنها مسن­تر بوده و در نتیجه تخم­های بزرگتری نیز تولید نموده اند. بنابراین رشد سریع قزل آلا به عوامل مختلف بستگی دارد.

ویژیگی های مهم برای انتخاب پیش مولد

رشد سریع قزل آلا  وابسته به کیفیت مولد است بنابراین برای انتخاب پیش مولدرعایت نکاتی ضروری است. گروهی از ماهیان که پیش مولدین را از بین آنها انتخاب می­کنیم باید از یک نوبت تلقیح همزمان بدست آمده باشند. باروری تخمک­ها با مخلوطی از اسپرم­های چند ماهی نر که هم سن و تا حد امکان هم اندازه باشند بهتر است. تخم­های لقاح یافته باید درجه بندی شده و تخم­هایی که به اندازه میانگین نزدیکند انتخاب شوند. بچه ماهی­ها باید زود درجه بندی شده و تخم­هایی که به اندازه میانگین نزدیکند انتخاب شوند. بچه ماهی­ها باید زود درجه بندی شده و نخستین درجه بندی حدود 3 هفته پس از آغاز تغذیه انجام می­شود. پس از آن، به فاصله هر دو هفته یک بار این کار صورت می­گیرد.
در صورت امکان، ماهی­ها  برگزیده باید تا رسیدن بهار دوم در حوضچه هایی که آب  در آن گردش دارد نگهداری شوند. چنانچه  ماهی­ها تغذیه نموده در حال رشد باشند، درجه بندی آنها باید در زمستان انجام شود. انتخاب نهایی پیش مولدین باید پس از رسیدن ماهی­ها به اندازه قابل طبخ یا در نزدیکی رسیدن به آن انجام شود. مزارع پرورش قزل آلا که ماهیان بزرگتری برای عرضه به بازار دارند، می­تواند انتخاب نهایی را به تابستان سوم موکول نماید. تمامی موارد گفته شد رشد سریع قزل آلا که بسیار برای پرورش دهنده مهم است را به ارمغان می آورد.

انتخاب پیش مولد از نظر اندازه تخم

رشد سریع قزل آلا در پرورش قزل آلای رنگین کمان از تخم­هایی به دست می­آیند که دارای اندازه بزرگترین هستد.  در صورت صحیح بودن این نکته در عمل مشکلاتی را برای پرورش دهنده ماهی به همراه خواهد داشت. مثلاً پروش دهنده ماهی باید بداند که چه عواملی بر اندازه تخم به دست آمده از مولدین تاثیر می­گذارند. همچنین بدانند که میزان وابستگی اندازه تخم  به محیط ، تغذیه و عوامل ژنتیکی چقدر است؟

عوامل موثر در انتخاب ماهیان مولد

1. انتخاب عمده­ای در اندازه تخم­ها در ماهیانی که در یک گروه سنی قرار می­گیرند و والدین آنها یکسان است می­تواند وجود داشته باشد. اما خصوصیاتی که تمایل به تولید تخمها با اندازه بزرگتر را بوجود می­آورد ناشناخته است.
2. به نظر می­رسد که در یک گروه سنی یکسان هیچ رابطه بین اندازه یک ماهی ماده و اندازه تخم­هایی که تولید کرده اند وجود ندارد. همچنین هیچ راه مشخصی برای تحریک ماهی قزل آلا رنگین کمان به تولید تخم­ها­ی بزرگتر که لاروهای  حاصله تغذیه بهتر و رشد بسیار سریعتری داشته باشند وجود ندارد.
3. به نظر می­رسد احتمال این امر وجود داشته باشد که علاوه بر اندازه والدین، سایر عوامل نیز بر روری اندازه تخمه­ا تاثیر  داشته  باشند. در حال حاضر هیچ روشی برای افزایش اندازه تخم­های ماهی قزل آلا چه از طریق جیره غذایی و چه محیط زندگی ماهی ابداع نشده است.
4. عموما اندازه تخم ماهی با بالا رفتن سن و والدین افزایش می­یابد. این تاثیر در نخستین سال پس از رسیدن ماهی به بلوغ  جنسی، آشکار تر از همه مواقع دیگر می­شوند.
5. به نظر می­رسد که نژادهایی از ماهی قزل آلای رنگین کمان وجود داشته باشد که در بین آنها اختلاف اندازه تخم­هایی که تولید می­کنند معنی دار است. ثابت شده که در حال حاضر، تثبیت چنین خصوصیات نژادی اختصاصی در پیش مولدین غیر ممکن می­باشد.

اختلاط پیش مولدین

 هر ماهی قزل آلای رنگین کمان ماده در هر بار تخم ریزی، به ازای هر کیلو گرم وزن بدن 1400-1000 تخم رها خواهد کرد. روش عادی عملی، ریختن تخم­ها به دست آمده از 10 ماهی ماده در یک جام می­باشد. پس از آن، تخم­ها با مایع تناسلی نر یا اسپرم­ها ( که از ماهی نر به دست می­آید) تلقیح می­شوند. تلقیح تخمک­ها به حدی سریع است که تقریباً همه آنها پیش از اینکه از ماهی نر دوم اسپرمگیری شود تلقیح شده اند. نتیجه اینکه حدود 30000 بچه ماهی در حال خروج از تخم به عنوان فرزندان یک قزل آلا نر به حساب می­آیند. تلیقح صحیح در رشد سریع قزل آلا بسیار اثر گذار است بنابراین رعایت اصول مهم است.
رشد سریع قزل آلا
امکان این امر وجود دارد که در سیستم تلقیح تخمک­ها، بر عکس در ابتدا از اسپرم­های چندین ماهی نر استفاده شود. ماهی نر هنگامی که در دست گرفته می­شود باید با یک پارچه خشک گردد. تقریباً مقادیر مساوی از اسپرم ها از هر ماه نر به داخل یک ظرف شیشه ای خشک ریخته می­شود. حتی یک قطره آب هم نباید وارد مخلوط اسپرم­ها شود. مخلوط اسپرم­ها باید با استفاده از میله شیشه ای به هم زده شود. پس از آن اسپرم­ها را می­توان در یک محل تاریک و سرد که برای ساعتها در آن زنده بمانند نگهداری نمود. مخلوط اسپرم­ها را می­توان برای تلقیح تخمک­هایی که از گروه­های انتخاب شده ماهیان ماده به دست آمده، مورد استفاده قرار داد.

تماس با ما

ادرس 1:تهران،خیابان فاطمی،بین سیندخت وجمال زاده،پلاک 236 - معاونت آبزی پروری (میز مشترک سازمان شیلات ایران واتحادیه) ادرس 2:تهران میدان میوه و تره بار پیروزی غرف 81-82
02188904808
02166943293
09111931764
info@sardabi.ir

آخرین اخبار

1402/10/14 10:00
امار واردات و توليد قابل تاييد تخم چشم زده تا تاريخ14 ديماه 1402
1402/09/13 10:00
هفتمين نمايشگاه بين المللي شيلات و آبزيان ماهيگيري غذاهاي دريايي و صنايع وابسته
1402/09/04 10:00
امار واردات تخم چشم زده ماهي قزل الا تا پايان آبان ماه 1402
1402/08/02 10:00
درخواست عودت مابه تفاوت قيمت تخم چشم زده و قطع موقت واردات تا تعيين قيمت تخم چشم زده
1402/07/19 10:00
امار صادرات قزل الا - سالمون شش ماهه اول سال 1402
1402/07/19 11:00
امار واردات تخم چشم زده منتهي به 18 مهرماه 1402
1402/06/23 10:00
نظرات اتحاديه در جلسه مربوط به تخم چشم زده با وارد كنندگان و دفتر بازار سازمان شيلات
1402/06/23 11:00
اعلام نظر اتحاديه در خصوص نحوه توزيع نهاده قزل الا
1402/05/25 10:00
پيگيري تخصیص اعتبارات کم بهره برای مزارع پرورش ماهی قزل الا که در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ خسارت دیده‌اند
1402/04/31 10:00
ميزان واردات تخم چشم رده قزل الا تاتاريخ 31 تير ماه 1402

بلاک گالری تصاویر

آمار بازدید

3.54M
29.94K
154
3.88K
11.95K

تاریخ و زمان

پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Thursday 2 May 2024